علائم سنگ کیسه صفرا چیست؟

سنگ کیسه صفرا باعث ایجاد درد شکم در قسمت فوقانی-راست شکم می‌شود که درد شکم بیمار به دنبال غذاهای پرچرب و سنگین ایجاد می‌شود درد بیمار حداقل نیم ساعت و در اکثر موارد چند ساعت تداوم داشته و  به ناحیه کتف انتشار دارد. شدت درد به حدی است که فعالیت فرد را مختل کرده و فرد جهت دریافت مسکن به بیمارستان مراجعه می‌کند. درد بیمار در صورت عدم ایجاد عوارض 6-5 ساعت بر طرف می‌شود.

عوارض سنگ کیسه صفرا چیست؟

در صورت تداوم درد برای بیشتر از 6-5 ساعت باید به عوارض سنگ کیسه صفرا شک کرد عوارض شامل: التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت حاد)، التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)، ورود سنگ به مجرای صفراوی

درمان سنگ کیسه صفرا چیست؟

در موارد ایجاد علائم توصیه به جراحی می‌شود که در طی عمل جراحی کیسه صفرا همراه با سنگ خارج می‌شود (عمل کله سیستکتومی) که به دو صورت عمل باز و لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

آیا سنگ کیسه صفرا در صورتی که علائم ایجاد نکرده باشد توصیه به جراحی می‌شود؟

در صورت عدم وجود علائم در صورت همراهی با رسوب کلسیم در جدار کیسه صفرا، سایز سنگ بالای 3 سانتی متر، همراهی با پولیپ‌های پرخطر کیسه صفرا توصیه به جراحی می‌شود.

بهترین درمان دارویی کیسه صفرا چیست؟

درمان اصلی سنگ کیسه صفرا در صورت ایجاد علائم یا عوارض ،جراحی می‌باشد در صورت ریسک بالای جراحی در برخی از موارد توصیه به مصرف قرص اورسوداکسی کولیک اسید (UDCA) می‌شود.

در صورت سنگ‌های کلسترولی با سایز کمتر از 1 سانتی متر احتمال حل شدن سنگ با قرص اورسوداکسی کولیک وجود دارد.

بهترین رژیم غذایی در سنگ کیسه صفرا چیست؟

غذاهای حجیم و پرچرب علائم کیسه صفرا را تشدید می‌کند. توصیه به مصرف غذاهای کم چرب جهت کنترل علائم می‌شود.

مصرف ویتامین سی، قهوه، دانه‌ها و پروتئین های گیاهی نقش حفاظتی در مقابل ایجاد سنگ دارد.