درد یا احساس سیری زودرس و پری در ناحیه قسمت فوقانی شکم سوءهاضمه گفته می‌شود.

علت سوءهاضمه چیست؟

در بررسی سوءهاضمه 20 درصد موارد یک علت زمینه‌ای می‌توان پیدا کرد در حدود 80-70 درصد موارد هیچ علت ساختاری پیدا نمی‌شود و سوءهاضمه عملکردی مطرح می‌شود.

در سوءهاضمه با علت ارگانیک علل زیر می‌تواند مطرح باشد:

زخم معده، زخم اثنی عشر، التهاب معده، بیماری‌های کیسه صفرا مانند سنگ کیسه صفرا، بیماری‌های پانکراس مثل پانکراتیت مزمن یا سرطان پانکراس، سرطان معده، برخی از داروها مثل: اورلیستات، جم فیبروزیل، اکارسوز، فراورده‌های حاوی آهن، ویتامینD، مسکن‌ها

در سوءهاضمه چه زمانی توصیه به انجام اندوسکوپی می‌شود؟

در افراد با سن بیشتر از 60 سال، کاهش وزن، کم خونی، بی اشتهایی، استفراغ مداوم، معاینه پزشک شواهد به نفع توده یا لنفادنوپاتی، شواهد گیر کردن با درد حین غذا خوردن
در صورت نرمال بودن آندوسکوپی و بررسی‌های آزمایشگاهی، سوءهاضمه عملکردی مطرح می‌باشد.

بهترین درمان سوءهاضمه چیست؟

در صورت شواهد به نفع میکروب معده، درمان آن علائم سوءهاضمه را کاهش می‌دهد هم چنین قرص ناشتا یا داروهای محرک حرکات معده مثل دومپریدون یا بوسپیرون کمک کننده می‌باشد.

بهترین رژیم غذایی در موارد سوءهاضمه چیست؟

رژیم غذایی به خصوص در بهبود علائم سوءهاضمه عملکردی کمک کننده است. عادات غذایی صحیح مثل آرام غذا خوردن همراه با جویدن کامل و پرهیز از پرخوری و داشتن وعده‌های غذایی منظم همراه با میان وعده (برای کاهش اشتها جهت پرخوری)، پرهیز از نوشیدن آب وسط غذا، اجتناب از دراز کشیدن بعد از غذا، ترکیبات گیاهی مانند زیره سیاه، زنجبیل، روغن نعنا، آویشن، بارآهنگ و از مواد غذایی مناسب مانند خرما، موز، گردو، عسل، زغال اخته، نبات، توت فرنگی می‌توان اشاره کرد.
محدودیت در مصرف یا پرهیز از غذاهای چرب و سرخ کردنی، فست فود، فلفل، نوشابه گازدار، ترشی و سرکه، نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین، گوجه فرنگی، شیر، تخم مرغ، شکلات و شیرینی، سیر و پیاز، ماکارونی و پاستا، هندوانه
رژیم‌های low fodmap و رژیم فاقد لاکتوز، رژیم فاقد گلوتن در موارد سوءهاضمه عملکردی می‌تواند کمک کننده باشد.