زخم به دنبال آسیب به لایه‌های سطحی در بافت داخلی معده ایجاد می‌شود.

علت زخم معده چیست؟

شایع ترین علت زخم معده، عفونت میکروب معده (هلیکوباکترپیلوری) و مصرف مسکن‌های غیر استامینوفن مثل دیکلوفناک، ایبوبروفن، ملوکسیکام می‌باشد.

مصرف الکل، سیگار می‌تواند به عوامل دیگر در ایجاد زخم کمک کند ولی به تنهایی منجر به زخم نمی‌شود.

علائم زخم معده چیست؟

درد در ناحیه قسمت فوقانی شکم که در برخی از موارد به پشت تیر می‌کشد و علائم بیمار بعد از غذا خوردن تشدید می‌شود و گاهی اوقات با سیری زودرس و تهوع و استفراغ همراه می‌باشد.

آیا احتمال وجود دارد که زخم معده وجود داشته باشد ولی فرد علامتی نداشته باشد؟

بله 70% افراد علامت خاصی ندارند بخصوص در سن بالا

عوارض زخم معده چیست؟

انسداد مسیر معده، خونریزی از زخم که به صورت کم خونی در آزمایش یا استفراغ خونی یا مدفوع خونی بروز می‌کند، سوراخ شدگی معده

راه تشخیص زخم معده چیست؟

راه تشخیص این بیماری از طریق آندوسکوپی فوقانی می‌باشد که بعد از انجام آندوسکوپی علاوه بر تشخیص زخم، برای تشخیص عفونت میکروب معده از مخاط معده نمونه برداری می‌شود هم چنین به علت احتمال اینکه زخم معده یکی از تظاهرات سرطان معده می‌باشد از لبه زخم نیز نمونه گرفته می‌شود.

آیا رژیم غذایی خاصی برای جلوگیری از زخم وجود دارد؟

مواد غذایی پر ادویه و چربی بالا ممکن است باعث تشدید علائم زخم معده شوند ولی خود به تنهایی منجر به زخم نمی‌شوند.

در برخی از مقالات گفته شده میوه، سبزیجات و ویتامین آ می‌تواند نقش محافظتی از زخم معده داشته باشد.

درمان زخم معده چیست؟

در صورت زخم معده باید علت ایجاد کننده زخم که معمولا میکروب معده و مصرف مسکن می‌باشد شناسایی و رفع شود سپس توصیه به مصرف قرص ضد اسید معده به صورت مرتب به مدت 2 ماه می‌شود سپس مجددا بیمار تحت آندوسکوپی جهت تایید بهبود زخم قرار می‌گیرد.